Afspraken
gedrag op straat
Afspraken
gedrag op openbaar vervoer
Afspraken gedrag in keuken
Afspraken gedrag op het terrein
Afspraken bij
het douchen
Afspraken
omtrent persoonlijke hygiëne
Afspraken
tijdens de activiteiten
Afspraken
gedrag buiten de verblijfplaats
Algemene
afspraken
Afspraken bij het slapengaan
Afspraken bij
het opstaan
Afspraken in
noodgevallen
Afspraken bij het verlaten van de verblijfplaats
Afspraken rond
GSM- en MP3 gebruik
Afspraken
rond roken
Mogelijke
sancties
- Ik wandel steeds op het voetpad. Indien er geen voetpad is, wandel ik in de berm of langs de juiste kant van de straat.
- Ik blijf steeds in de rij naast mijn eigen buur staan.
- Ik wacht aan ieder kruispunt, zebrapad en aan de verkeerslichten.
- Ik steek de straat pas over nadat de leerkracht hiervoor het signaal gaf.
- Ik sluit goed aan bij de leerlingen die voor ons lopen.
- Ik roep niet op straat.
- Ik zorg voor mijn eigen materiaal (rugzak, jas,…). Ik controleer regelmatig of ik nog al mijn eigen materiaal bij me heb.
- Ik draag altijd een fluo vest.
- Ik luister naar alle begeleidende leerkrachten.
- In het station of aan de bushalte blijf ik steeds bij de groep.
- Wanneer ik moet opstappen op de bus of trein, sluit ik goed aan bij de leerlingen die voor mij opstappen.
- Wanneer ik moet afstappen van de bus of trein, sluit ik goed aan bij de leerlingen die voor mij afstappen.
- Wanneer we moeten overstappen op een andere bus of trein blijf ik bij de groep. Ik sluit goed aan bij de groep.
- Ik roep niet op de trein en op de bus.
- Ik blijf gedurende de volledige bus- of treinrit zitten.
- Ik zorg voor mijn eigen materiaal (rugzak, jas…). Ik controleer regelmatig of ik nog al mijn eigen materiaal bij me heb.
- Ik luister naar alle begeleidende leerkrachten.
Afspraken gedrag in keuken
Tijdens
het bereiden van het eten:
- Ik ben enkel in de keuken indien ik de opdracht gekregen heb om te helpen met het bereiden van het eten.
- Ik ben voorzichtig tijdens het bereiden van het eten.
- Indien er iets fout loopt tijdens het bereiden van het eten, waarschuw ik meteen een leerkracht.
- Ik ben extra voorzichtig met alle materialen die ik zal gebruiken.
Afspraken gedrag op het terrein
- Ik laat de andere leerlingen met rust. Ik raak de anderen niet aan.
- Ik sluit niemand uit.
- Als ik een probleem heb, ga ik onmiddellijk naar de leerkracht die me verder zal helpen.
- Ik verlaat de afgesproken afbakening van het terrein niet.
- Ik heb respect voor de beplanting en gebouwen.
- Ik draag zorg voor het spelmateriaal.
- Ik gebruik het toilet enkel waarvoor het dient. Ik ga niet zomaar in de toiletten ‘rondhangen’.
- Ik houd mij aan de afspraken rond gedrag, houding en agressie.
- Als ik me ga douchen neem ik een handdoek, shampoo, washandje en propere kleren mee. Andere dingen horen niet thuis in een douche.
- Ik was mijn lichaam en haren volledig met zeep/shampoo van top tot teen. Ik sla geen enkel plekje over. Gebruik genoeg shampoo maar overdrijf zeker niet.
- Ik douch maximum 10 minuten. Als ik vroeger gedaan heb blijf ik niet treuzelen maar ga terug naar het terrein. Na 10 minuten laat ik de volgende douchen.
- Ik zorg voor proper ondergoed en propere kledij om na het douchen om aan te trekken.
- De kleren die ik voor het douchen aanhad verzamel ik in een grote zak. (De grote vuile klerenzak)
- Ik laat de douches proper achter zoals ik ze vond. Er wordt in geen geval afval achtergelaten in de douches.
- Je speelt niet onder de douche. Er wordt niet gespat met water of shampoo verspilt.
- Wie graag een zwembroek (jongens) of badpak (meisjes) wil dragen mag dit.
- Ik doe elke ochtend proper ondergoed aan. Het beste moment om dit te doen is na het douchen of als ik opsta.
- Ik poets mijn tanden elke ochtend na het ontbijt en ‘s avond voor het slapen gaan. Ik gebruik hiervoor enkel mijn eigen tandenborstel en tandpasta.
- Indien ik op voorhand weet dat ik luizen heb, moet ik dit zeker voor de excursie aan de leerkrachten meegedeeld hebben. Zorg ervoor dat je speciale luizenshampoo en een luizenkam mee hebt indien je last hebt van luizen.
- Ik zorg ervoor dat ik altijd eerlijk speel. Valsspelen hoort niet thuis tijdens de activiteiten. Fair-play is belangrijk.
- Ik doe niemand anders pijn. Zowel fysiek als met woorden ga ik niemand aanvallen.
- Ik sluit niemand uit en moedig iedereen op een positieve manier aan.
- Ik hou mij aan de afgesproken (spel)regels die vooraf zijn vastgelegd door de leerkracht.
- Ik luister aandachtig naar de uitleg van de leerkracht en start pas als ik hiervoor teken krijg van de leerkracht. Tijdens de uitleg heb ik nog geen materiaal vast.
- Als de activiteit afgelopen is, stop ik onmiddellijk en leg ik het gebruikte materiaal direct neer.
- Ik heb respect voor het materiaal en de mensen rondom mij.
- Ik probeer elke activiteit eens uit. Indien ik het echt niet leuk vind zeg ik dat op een beleefde manier aan de leerkracht.
- Ik loop nooit weg van mijn groep. We blijven als groep altijd samen.
- Ik respecteer de beplanting en de natuur rondom mij.
- Ik blijf van mijn medeleerlingen af. We raken elkaar niet aan.
- Ik roep niet.
- Ik verlaat het terrein niet zonder begeleiding.
- Ik luister steeds naar de verantwoordelijke leerkrachten.
- Als ik een probleem heb, spreek ik één van de verantwoordelijke leraren aan op een rustige en duidelijke manier. De leerkracht zal hierna een gepaste oplossing zoeken.
- Ik pest niemand. Woorden kunnen soms meer kwetsen dan we zelf denken.
- Wanneer ik het terrein moet verlaten vóór een activiteit ga ik eerst naar het toilet.
Afspraken bij het slapengaan
- Ik respecteer het uur waarop ik moet gaan slapen, ook al is dit niet hetzelfde als thuis.
- Iedereen gaat op hetzelfde moment slapen.
- Ik ben stil in mijn kamer.
- Ik blijf in mijn kamer tenzij je toestemming hebt van een leerkracht.
- Ik mag enkel in mijn eigen kamer binnengaan. Je gaat niemand anders kamer binnen.
- Ik laat alle andere leerkrachten en leerlingen met rust tenzij er een noodgeval is.
- Je maakt geen andere leerlingen wakker. Laat ook andere kamers met rust.
- Na het weksignaal, kleed je je rustig aan. Je doet proper ondergoed en indien nodig ook andere propere kledij aan.
- Je komt naar het afgesproken verzamelpunt.
Indien
er brand uitbreekt.
- Je blijft rustig.
- Je waarschuwt direct een leerkracht.
- Kom naar het vast verzamelpunt en blijf daar tot een leerkracht jou andere instructies geeft.
- Je blijft rustig.
- Je laat de gewonde persoon liggen en je waarschuwt direct een leerkracht.
- Je probeert de gewonde niet zelf te helpen, dit zal de leerkracht wel doen.
- Je blijft rustig.
- Je waarschuwt een leerkracht en vertelt duidelijk wat je voelt, deze zal jou helpen.
Wanneer
je het moeilijk hebt.
- Je blijft rustig/Je wordt rustig.
- Je gaat naar een leerkracht en legt uit wat er gebeurd is en er zal naar een oplossing worden gezocht.
Afspraken bij het verlaten van de verblijfplaats
- Op de laatste dag van de excursie dient ieder terug de eigen spullen op te ruimen en te helpen bij de grote opkuis.
- Je laat de kamer achter zoals je het aantrof. Je helpt elkaar bij het opruimen. Vuilnis doe je in de vuilnisbak.
- Ruim je eigen materiaal op en neem enkel jouw eigen materiaal terug mee in je valies.
- Je vertrekt nooit zonder toestemming van een leerkracht.
- Je gaat nog eens naar het toilet alvorens de groep vertrekt.
- Je neemt alles wat van jou is terug mee.
- mp3 en gsm zijn enkel toegelaten op het terrein. Voor een uitstap worden deze in bewaring gegeven bij de leerkrachten
- Je gebruikt enkel je eigen gsm, de gsm’s van de anderen raak je niet aan.
- Je draagt zorg voor je eigen gsm en leent die aan niemand uit.
- Zorg dat je genoeg belwaarde op je gsm hebt staan indien je wil bellen.
- Je mag drie maal per dag roken, dit enkel op een tijdstip bepaald door de begeleidende leerkrachten.
- Je mag enkel roken mits schriftelijke toestemming van je ouders.
- Het schoolreglement en geldende regels van op school blijven gelden.
- Het sanctiebeleid van onze school blijft van toepassing tijdens de meerdaagse.